Att rädda ett liv

Idag tänkte jag faktiskt skriva om något vettigt för en gångs skull. Jag har ett svagt minne av att jag för några år sedan skrev ett liknande inlägg men att jag inte gick in på det mer grundligt. Idag tänkte jag skriva om husdjur som får en andra chans. Om man skulle vara intresserad av att adoptera ett husdjur så lämnar jag lite länkförslag längst ner. 
 
Något som retar mig så otroligt mycket idag är att människor går och skaffar sig husdjur vind för våg utan att verkligen tänka igenom saken. Hur många herrlösa katter finns det inte idag på alla katthem runt om i Sverige? För att inte tala om alla sommarkatter familjerna skaffar i sommarstugan och sedan lämnar för att svälta ihjäl i sin ensamhet när semestern är över. Jag undrar också vilken människa som kan gå och skaffa en liten hundvalp till sitt barn utan att själv vilja ha en hund? De måste förstå att det är stor sannolikhet till att barnet tröttnar efter en tid och att det då blir föräldrarna alternativt de äldre syskonen som får gå ut och gå med hunden? 
 
Jag förstår inte heller hur man kan ta sig an ett liv och sedan bara lämna bort dem, överge dem eller i de absolut värsta fall avliva dem? Hur kan människor som gör såhär leva med sig själv? Varje dag blir jag förbannad över något man hör eller läser.. Personligen så fäster jag mig vid dem efter bara några få minuter, och jag skulle aldrig någonsin få för mig att göra mig av med ett djur jag själv valt att skaffa. Det är ett val som innefattar mycket ansvar och det bör vilken människa som helst med lite vett i skallen vara införstådd med.
 
Till min stora glädje så finns det många fina djurvänner i världen också, och en del av dem har så stora hjärtan att de hjälper hundar och katter till nya hem. En del av de (ofta) ideella organisationerna har jourhem i Sverige medan man från en del organisationer kan adoptera en gatuhund från exempelvis Irland eller Polen. Hundarna som adopteras från andra länder kan (liksom de svenskadopterade hundarna) variera i ålder och storlek men är alltid vaccinerade och "besiktigade" av en veterinär. 
 
När man adopterar en hund eller en katt får man räkna med att de kostar en slant. Detta oavsett om man adopterar ifrån Sverige eller något annat land. Anledningen till detta är att organisationerna ofta arbetar ideellt och att djuren blivit vaccinerade innan de lämnas till sina nya hem. Man vill också minimera risken för att det nya hemmet sedan ska tröttna på hunden/katten och lämna tillbaka den/skänka den vidare, därför väljer många organisationer att ta betalt för djuren.
 
Om du själv funderar på att adoptera en hund eller en katt, så tänkte jag ge lite tips på var ni kan vända er.
 
 Världens finaste vovvekille! Nej, den här killen (eller kattflickan nedanför) är inte för omplacering han är min bästa vän sedan många år tillbaka. Jag ville bara dela av mellan länkarna så det blir enklare för er som läsare att se vart man hittar hundar respektive katt.
 
Hundar utan hem
Den här Ideella föreningen startade 2005 och omplacerar både svenska och irländska hundar. Här kan man även ansöka om att bli jourhem om man har lite extra plats därhemma och vill göra en god gärning. 
 
Hundstallet
Hundstallet drivs av en ideell förening vid namn Svenska Hundskyddsföreningen. Här omplceras svenska hundar. Föreningen har varit verksam sedan 1908. Här kan man även anmäla sig som volontär och kan då få ta ut omplaceringshundarna på en promenad eller låta dem leka av sig. 
 
SOS Animals 
Denna verksamhet startades 1997 av Tony Byford och Kim Halliwell. De köpte upp mark i Spanien och byggde en gård för att kunna starta ett hundhem. Här adopterar man hundar från Spanien.
 
Världens goaste katt
 
Rädda Katten
Även detta är en ideell förening, och den startades i Malmö 2006. De flesta av dessa katter befinner sig i Malmö. 
 
Kattfotens Katthem 
Denna ideella förening startades 2004 och här adopterar man katter ifrån Halmstad. 
 
Kattluckan
En förening som strävar efter att ge de hemlösa katterna i Stockholm en ny chans.
 
 
 
För er som är intresserade av både katter/hundar men även andra djur så rekommenderar jag Djurens rätts omplaceringsregisterHär kan du söka efter region och även se vilken typ av djur du kan adoptera. 
 
 
Hoppas att ni som funderar på att skaffa en ny familjemedlem tänker er för en extra gång, och att ni som bestämt er tar en titt på omplaceringsdjuren först. 
 
Trevlig helg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0