Några timmar senare

Jag är fortfarande förbannad och besviken på mitt liv för studen. Just nu ska verkligen allt gå emot mig. Men jag ska inte låta det knäcka mig för jag har fördelar som ingen annan har, dessutom ska jag vända på det. Jag ska nog komma på något jävligt bra om det är det som krävs av mig. Samtidigt som jag pluggar och jag ska skratta csn rakt upp i ansiktet sen.

Orsaken till mitt deprimerande inlägg tidigare var ju att csn eventuellt inte kommer bevilja mig något som helst studiemedel. Orsaken till det är att jag pluggat tidigare och inte fullföljt alla poäng. Jag hade en svår fas i mitt liv just då och linjen var absolut inte rätt för mig. Men hur ska jag veta det om jag inte försökt? Tydligen får man ingen andra chans i vårt liv. Dem lär ju få sina pengar vare sig jag klarat alla poäng eller inte tidigare. Jag är ju trots allt skyldiga dem det ändå, så vad spelar det för roll om det blir för flera utbildningar? Det är ju inte direkt så att de bara ger mig pengarna... Men 1 juni 2010 ändrades allt och nu ska de leka hårda och försvåra det för oss ungdomar. Jag vet att jag inte är ensam om det här men det retar mig ändå.

Ja jag vet att någon bror/syster duktig kommer säga att man får skylla sig själv. Men allvarligt talat, jag var knappt 21 år gammal och hur fan ska jag veta helt till 100% om jag valt rätt? Jag kanske inte vet det säkert nu när jag är 23 år heller men jag är betydligt säkrare på detta än vad jag var när jag var 21 år. Dessutom har jag mognat som människa och förstår innebörden av pengar och studentliv på ett helt annat sätt. Jag kan se allvaret i det. Ska man inte få en andra chans då? Är inte jag tillräckligt mycket människa för att jag gjorde fel val för 2½ år sedan?

Egentligen är det väl regeringen jag ska kräka på för csn gör ju bara som de blir tillsagda. Sveriges överhuvud vill tydligen inte att vi ungdomar ska ha några utbildningar idag, eller att vi fortsätter på en linje vi inte trivs på eller ja kanske vill de vi ska bli uteliggare? Vi får inte heller bli sjuka under en längre tid för ett, två, tre så försvinner pengarna. Arbetslös får man ju inte heller vara eftersom det kostar samhället pengar, men å andra sidan gör de heller inget för att det ska vara lättare för oss ungdomar att få jobb? De ska ju ha så höga arbetsgivaravgifter så det både räcker och blir över.

-Nej jag vet att alla system är utnyttjade, att vi behöver skatter och avgifter för att sverige ska gå runt. Men ärligt talat? Ska vi vara ett jävla fattigfolk? Vill de ha oss hemlösa, och liggandes i gathörn där ingen ser oss? Ska vi ungdomar ha ett rent helvete för att ta oss ut i arbetslivet? Ska vi behöva låna pengar för att betala våra studielån? Eller ska vi kanske plugga hela livet och sen konstatera att det arbetet hade jag kunnat klara lika bra utan en 5-årig utbildning?

Jag blir så jävla förbannad, allt regeringen gör är att försvåra för den lilla människan. Själv kan de plocka ut löner på 60-70 000 varje månad trots att de avgått för länge sedan. Man står alltid sig själv närmst, eller hur var det nu?

Kommentarer
Postat av: Maria

Så jävla tråkigt. Jag blev arg och ledsen av ditt inlägg. (Inte på dig förstås.) Men det är klart att man måste få en andra chans. Ja till och med en tredje och kanske en fjärde.

Kan man inte överklaga hos CSN? Dom måste ju se till varje enskilt fall och faktiskt förstå att du vill det här nu och det som har varit har varit.

Ge inte upp, Alice! Kram

2011-08-09 @ 20:14:05
URL: http://mariamelon.com
Postat av: Alice

Det enda man kan överklaga är om man kan bevisa ett dödsfall av en släkting eller sjukdom på en själv eller nära familjemedlem. Inget annat är godtagbart, givetvis kan man skriva ett bra till dem. Men ingenting är längre garanterat.. Tydligen har de varit för snälla tidigare och tycker det är bättre att sätta åt de studenter som verkligen valt fel.



Jag förstår också att folk utnyttjat systemet, men jag är inte dum. Jag har jobbar hela tiden efteråt och verkligen ansträngt mig och nu när det äntligen känns rätt så slår de undan benen för en.. Jag ska ju givetvis göra vad jag kan men det är inte klokt. Jag SKA studera nu till hösten hur jag nu än ska lösa det.. Men jag blir så jävla arg och besviken. Jag kan inte hjälpa det! Jag tycker bara allt är en självklarhet.. Tack för du är så go Maria! Du är fantastisk! Kram!

2011-08-09 @ 20:38:00
URL: http://alicealizee.blogg.se/
Postat av: Cassandra

Bläh på CSN :( hoppas du fick tankarna på annat en stund idag iaf :(

2011-08-09 @ 20:45:46
URL: http://cassandraholmstrom.blogg.se/
Postat av: Alice

Du det fick jag verkligen, tack för du finns min underbara själsfrände <3

2011-08-09 @ 20:47:15
URL: http://alicealizee.blogg.se/
Postat av: Anonym

Du kan skriva brev till CSN och förklara varför du inte tog dina poäng förra gången. Förklara att du mådde dåligt och att det var fel program för dig. Skriv även att du nu har hittat rätt och att du ska flytta dit osv. så att dom ser att du verkligen är seriös med dina studier. Det är viktigt att förklara varför det kommer gå den här gången, t ex vad är skillnaden mot förra gången. Jag har fått CSN beviljat utan att ha tagit alla mina poäng, men jag hade visserligen ett läkarintyg som styrkte det jag sa. Men ett tillräckligt bra brev som skrikor viljestyrka och känslor plus liiiite tur tror jag det kan gå ändå! Nu är det ju faktiskt din tur att få lite tur. Det beror på vem du får som handläggare osv. Annars får man tyvärr plugga ihop dom poängen som fattas sen sist på det nya programmet och sen söka CSN igen. För det är ju inte alla poäng man måste ha klarat. Visst bortfall får man ha.

2011-08-09 @ 20:51:31
Postat av: Alice

Ja jag ska skriva ett brev till csn så fort alla upprörda känslor lagt sig. Jag ska göra ett tappert försök för att få studiemedel. Visserligen är det inte många poäng som saiknas men det blir ändå en termins bortfall och pengar jag får ligga ute med på ett eller annat sätt. Men givetvis är allt värt ett försök, det är ju det minsta jag kan göra. Håll ea tummar för mig!

2011-08-09 @ 20:53:39
URL: http://alicealizee.blogg.se/
Postat av: Alice

P.S Tack för tipset anonym! Alla tips är välkomna speciellt med positiv anda som du har :) Jag uppskattar det verkligen! Kram på dig vem du än är :)

2011-08-09 @ 20:54:44
URL: http://alicealizee.blogg.se/
Postat av: Maria

Det kanske handlar om tur.. men jag tror mer att det handlar om att man visar varför man är berättigad dom där studiepengarna. Skriv ett öppenhjärtat och ärligt brev. Ring dit och följ upp. Jag har svårt att tro att dom skulle neka dig studiemedel när du visar på en sådan vilja och dessutom tänker flytta för sakens skull, som någon skrev här uppe.

Det finns rättvisa i världen, vill jag tro, men ibland måste man kämpa lite extra för den. (Tyvärr.) Så som du fightas kan fan inget få gå emot dig!! :) kram

2011-08-09 @ 20:59:39
URL: http://mariamelon.com
Postat av: Alice

Ja kanske, jag får ju i alla fall göra ett försök. Alla är vi väl värda i alla fall en andra chans? Inte lätt att vara ungdom idag med alla krav på utbildning och jobb.. Det bråkar! I alla fall så bråkar det med mig just nu. Men livet ska väl inte vara för enkelt antar jag! Tack för pepp!



Kram på dig Maria!

2011-08-10 @ 06:31:11
URL: http://alicealizee.blogg.se/
Postat av: Pia Cederström

Kan bara säga.....det blir bra! Jag fixar det...på ett eller annat vis....snäckan!

2011-08-10 @ 08:47:45
Postat av: Alice

<3 du är en klippa mamma! Jag älskar dig!

2011-08-10 @ 09:13:47
URL: http://alicealizee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0