Vegandiskussion

Hej på er!
 
Hoppas att ni haft en härlig söndag so far! Själv har jag haft en underbar söndag även om dagen bara har sprungit iväg. Men de beror säkert på att det blir mörkt så snabbt, jag menar, klockan är tjugo i sex och det känns som om den är halv elva för att det är kolsvart ute..
 
Nåja, nu har jag snart varit vegan i två månader och jag har verkligen försökt att inte fuska.. Det var lite tufft i början men man kommer snabbt in i det. Häromdagen så hade jag en diskussion med min kompis som undrade varför jag gått över till att vara vegan istället för vegetarian som jag var tidigare. Jag har ju egentligen skrivit det förut, men jag har en del nya läsare så jag gör en snabb upprepning. Anledningen till att jag gått över till att vara vegan är bland annat tack vare den här sidan ---->Djurfabriken, där man ser hur djuren verkligen har det. Även om många djur har det betydligt bättre i Sverige än i andra länder, så vill inte jag vara med och stödja denna hetuppfödning av djur i trånga utrymmen (det sker även i Sverige). Om ni inte varit inne på djurfabriken så ta er gärna en titt där, så ser ni själv hur det ser ut. 
 
Men åter till diskussionen. Min vän tyckte att man skulle äta vad man ville men att de flesta människor skulle dra ner på köttet eftersom om ingen åt kött skulle jorden bli överpopulerad av djuren man äter idag. Jag tycker såklart att uppfattningen om att alla borde äta mindre är vettig och i synnerhet för de människor som vill fortsätta äta kött. Jag dömer ingen, eftersom jag anser att det är upp till var och en att bestämma vad de vill äta och inte (Ja, så länge ni inte hoppar på mig, för det har jag varit med om ett flertal gånger under min uppväxt..). Dock menar jag på att ju fler människor i världen som börjar äta vegetarisk eller vegansk kost desto färre djur kommer att födas upp för slakt eller äggproduktion. Så därför tycker jag fortfarande att om man vill och kanske iaf vill testa på att vara vegetarian eller vegan för en period ska testa. Varför föda upp djur som ska gå rakt in i döden när vi ändå klarar oss bra på frukt och grönt?
 
Det vanligaste argumentet jag hört genom åren som vegetarian och vegan är "att människan alltid ätit kött".Jag kan hålla med om det delvis eftersom vi började med det under grottiden (kanske till och med innan), men däremot så åt vi inte alls lika mycket kött som vi gör idag. Idag ska många människor ha stora och rejäla köttbitar till alla mål mat om dagen. När vi levde som grottmänniskor så jagade man djuren själv och åt kött när det fanns, vilket var långt ifrån varje dag. Dessutom, hur många av er som äter kött idag skulle kunna tänka er att döda djuret själv?  Många vänner jag frågat har sagt att de absolut inte skulle kunna göra det själv.. Som sagt så dömer jag absolut ingen, men jag vill bara visa på vilken skillnad det är från tiden som grottmäniska till idag.
 
Vad tycker ni? 
Innan jag själv var vegan så pratade jag med en tjejkompis om det här med veganism. Precis som jag så var hon vegan av den anledningen att hon inte tycker om sättet som djuren föds upp på och hur de behandlas. Men då hade hennes dåvarande pojkväns mamma frågat hur hennes inställning var till att äta ägg som bodde på hennes gård där de hade det bra och med gott om utrymme.
 
Beroende på vilken anledning som man är vegan av, så borde det ju egentligen vara okej om man som jag och hon är det pga hur djuren har det och hur de föds upp. Så t.ex om en granne till mig som bor på en gård (kan vi iaf låtsas) där jag ser hönsen varje dag och jag ser att de har det bra, erbjuder mig ägg så borde jag ju rent hypotetiskt kunna äta dem. Just av den anledningen att jag vet att djuren har gott om utrymme och jag kan se att de har det bra. Nu har jag inte fått chansen och jag har i nuläget inte riktigt bestämt mig för hur jag ska ställa mig till detta, så därför hade det varit otroligt intressant att höra vad andra veganer och ni läsare tycker om detta? 
 
Är det rätt att äta ägg om man vet att djuren har det bra eller ska man undvika det oavsett?
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0