Vegansk linssoppa

Innan mitt "vanliga" inlägg publiceras så tänkte jag bara lägga in dagens middag plus recepten. Om någon av mina läsare vill testa på att vara vegan eller bara är sugen på något annat till middag idag! Å ja, linssoppa har alltid varit veganskt, i alla fall på mitt sätt ;)!
 
 
 
Linssoppa
 
Räcker till cirka 5-6 portioner. 
 
4 mellanstora potatisar
3 morötter
1 palsternacka
1 gul lök
1 purjolök
1 paprika i valfri färg
3-4 buljongtärningar
0,5 dl röda linser
 
1. Mät upp cirka en liter vatten i en kastrull och lägg i buljongtärningarna. 
 
2. Hacka ner den gula löken i små bitar och lägg i kastrullen. Fortsätt sedan med purjolöken.
 
3. Skala potatisen, morötterna, paprikan och palsternackan. Dela dem i lagom stora bitar och lägg i kastrullen
 
4. Låt grönsakerna koka i cirka 20-25 minuter. Glöm inte röra runt emellanåt. 
 
5. När potatisen, morötterna och palsternackan mjuknat är det dags att lägga i de röda linserna. Låt dem koka i max 10 minuter och lyft därefter av kastrullen från plattan. Låter man linserna koka för länge finns det risk för att de koker sönder. 
 
Smaklig spis!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0