Ego eller medmänniska?

Sedan jag var 16 år gammal så har jag arbetat inom servicebranschen på olika sätt och vis. Mitt första sommarjobb var på en pizzeria nere i byn(stan kan man väl knappast räkna det som iaf:P). Därefter har jag arbetat som kassabiträde, croupier, bartender, värdinna, receptionist etc. etc... Ja som ni förstår så har jag arbetat en hel del med människor och jag vet inte om det är det som gjort att jag blivit bra på att läsa av människor eller om det beror på att jag är/har en hypersensitivepersonality men jag har uppmärksammat hur otroligt självcentrerade en hel del människor har blivit. Ja, självklart ska man ju vara rädd om sig själv och inte alltid ta andra före sig själv men vad hände med att bry sig om andra?
 
Det tycks bli vanligare och vanligare att man bara tänker på sig själv och att många anser att man måste anpassa sig efter dem.. Jag hade en FB-status för några månader sedan som sa något i stil med:
" Den som tar hand om andra är ofta den som behöver tas om hand som mest. Den person som gör allt för dig och som du kan lita på i alla lägen är också den person du sviker först. Den person man anser vara starkast är också den person du aldrig frågar hur det är med, för man anser att de klarar sig själv."
 
Givetvis var det lite bättre formulerat än ovan men innebörden är ungefär detsamma. Varför är det så? Varför slutar människor att bry sig om varandra om man inte får ut någonting av det? Varför sviker man de människor som alltid finns där i vått och torrt medan man ge personer som inte förtjänar det en andra, en tredje och kanske till och med en fjärde chans? Med åren så har jag själv insett hur otroligt viktigt det är hur man behandlar andra människor och därför försöker jag omge mig med människor som är som jag, som bryr sig om sina vänner/familj/medmänniskor/djur och som sticker ut ur min allmänna uppfattning om hur människor är idag. Jag tror och hoppas att samhället idag blir mer medvetna om sina medmänniskor och att vi släpper lite på det här egocentriska och faktiskt kan hjälpa varandra och finnas där för varandra när vi behöver det. 
 
Ha en underbar start på veckan och lämna gärna egna reflektioner i en kommentar. Ni kanske är av annan mening än jag och har bra saker att dela med er av som jag har missat :)!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0