Intelligens, bara på papper?

Har ni tänkt på hur viktigt det är idag att man har pappret på ALLT man gjort? Har ni också tänkt på hur viktigt många människor anser det vara att man har universitets eller högskoleutbildning. Självklart så är det viktigt när man söker jobb eftersom en del arbeten behöver vissa färdigheter. Å jag tycker att alla som pluggat/pluggar är fantastiska som orkar och kämpar sig igenom sin utbildning år efter år och tenta efter tenta. Jag vet hur tufft det kan vara och vilken fantastisk lättnad det är när man kan bocka av en tenta på sin to do list! 

Men när människor talar om intelligens så handlar det inte (i varje fall inte för mig) vilket program du pluggat på universitetet eller hur duktig du är på matte. För intelligens för mig handlar om hur du behandlar människor och djur i din omgivning. Det handlar om att man har en empatisk känsla och förståelse  för andra varelser och väsen samtidigt som man bär på en stor respekt för sig själv. 

Vi är i en ständig förändringsprocess hela livet och om man har en vilja att bli en bättre människa (oavsett hur bra du redan är innan) så är man enligt mitt tycke intelligent. För du vet att allting i det stora hela handlar om hur alla behandlar varandra. Intelligens kan inte sättas på ett papper utan är något man upplever när man träffar en person. 

Eller vad tycker ni kära läsare? Tycker ni att intelligens handlar om hur mänga högskolepoäng man har?





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0